Het is nu ma 21 mei 2018, 08:22

Even voorstellen

Hier kun je jezelf voorstellen. Hoeft niet mag wel, maar het is altijd leuk te weten wie je bent.

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012, 10:40
Ook op dit forum wil ik mij graag even voorstellen. Ben Hans uit Houthalen in België, 46 jaar oud. Heb lang geleden meerdere jaren een Malawi biotoop aquarium gehad, en sinds kort ben ik weer in de aquaristiek wereld gerold. Ben nu in het bezit van een Juwel Rekord 800, en een bakje van 105 op 50 op 50 cm, met biologische filtering. In het najaar staat er nog een nieuw aquarium op de planning, meer dan waarschijnlijk een AkvaStabil Mark II Effect Line van 130 cm breed voor in de woonkamer. Bedoeling is om er enkele discussen in te houden, samen met wat zalmachtigen en wat meervallen.

Voorlopig heb ik dit visbestand in mijn aquaria zitten:

1 koppel Microgeophagus ramirezi 'Electric blue'
1 man en 2 vrouwen Nannacara anomala
2 Corydoras aneaus 'Goldstripe' (wordt een groep van 5)
1 L200 Baryancistrus demantoides 'Green phantom'
7 Paracheirodon Axelrodi (wordt een groep van +/- 15 stuks
2 Farlowella acus, waarschijnlijk een koppeltje.

Ik weet het, 130 cm is nogal aan de krappe kant voor een discusaquarium, maar ik ga toch eens een poging wagen. Ik zou graag starten met wat jongere exemplaren, niet direct met volwassen discusvissen. Mijn leidingwater is wel niet echt optimaal te noemen. PH ligt rond de 8, kH is 4 en de GH ligt rond de 8. De PH dient dus zeker verlaagd te worden. Probleem is dat de bufferende kH ook nog aan de lage kant ligt. Door te filteren over turf en mlet toevoeging van eikenextract geraak ik wel aan een PH van 7, maar ik zou graag nog net iets lager uitkomen. Tips om dit te bewerkstelligen zijn zeker welkom...

Tot zo ver mijn voorstelling, tot schrijfs!

Hans
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012, 10:54
Hans, welkom op het forum.
Ik ga niet zeggen dat 130 aan de krappe kant is, ik heb zelf een schooltje discussen in een 100x60x60.
Dit gaat al jaren goed, mede door een dubbel biologisch filter en een mechanisch filter. Ook ververs ik dagelijks automatisch 10%.

Foto's zijn meer dan welkom hoor.
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012, 11:00
Wel, dit is mijn bakje van 105 cm, wel nog aan het indraaien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bak draait nu ongeveer een dikke week, en ik filter momenteel over watten, turfgranulaat en siporax. Mijn huidige PH waarde is nu gezakt van 8 naar 7,3 en mijn KH is momenteel 4. GH is ongeveer 8. Ik zou heel graag de PH net onder de 7 willen laten zakken, maar ik moet dan wel opletten dat mijn bufferende KH niet onder de 3 komt. Daarom voeg ik nu geregeld wat eikenextract toe, en ik wil ook elzenproppen gaan toevoegen aan de biologische filter. Ik hoop zo mijn ideale waterwaardes te bereiken, en dan kan ik mijn visbestand gaan uitzetten...

Hieronder nog een foto van de biologische filter onderin het bakje, alvorens hij in gebruik was genomen. Nog van de oude school, maar het werkt wel goed vind ik...

Afbeelding
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012, 11:02
welkom op het forum hans.
mooie bak hoor :thumbsup:
groetjes marco:

Dieren kunnen niet praten; als ze zeggen dat ze dat wel kunnen, dan liegen ze
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012, 11:46
Mooi hoor zo met dat hout, ik hou daar wel van.

Dat bioloog heeft een aardige maat, daar heb je wel een hoge onderkast voor nodig.
Groet, John Houthuyzen

Forum Groentje
BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012, 11:57
John H schreef:Dat bioloog heeft een aardige maat, daar heb je wel een hoge onderkast voor nodig.

Oh, dat valt best mee hoor, de bioloog meet maar 55 cm hoog, en de breedte is 80 cm, en de diepte is 35 cm...
Beheerder
BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012, 22:56
Oke valt inderdaad mee, op de foto oogt hij groter.
Groet, John Houthuyzen

Forum Beginner
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012, 20:37
welkom Hans
mooi bakkie zo

Keer terug naar Stel je even voor